Dreamgeckos.com

Roger's Blog

Roger's Blog

Berichtdoor roger » di 10 jul 2012, 10:06

Even mijn verhaaltje in het kort.

Toen ik ongeveer 9 jaar was mocht ik na veel zeuren van mijn moeder een terrarium op mijn slaapkamer. Dit werd een bak van 100*50*50 leuk ingericht, en bewoond door een groepje langstaarthagedisjes. Dit ging heel lang goed.... tot het me leuk leek om er een schildhagedis (Gerhosaurus major) bij zetten. Wist ik veel, was 9! Dag na de samenzetting was er geen langstaarthagedisje meer te vinden..... (waar die naartoe zijn.... hmmmm geen idee).
Na deze trauwmatische ervaring is het nooit meer goed gekomen met me! XD

Door de jaren heen heb ik me voornamelijk bezig gehouden met het houden en kweken van Acanthurus varaantjes, kraaghagedissen en veel kameleon soorten. Daarnaast ook wel gekkos, maar die waren duidelijk in de minderheid.
Na een vervelende persoonlijke ervaring ben ik op mijn 28e gestopt met de hobby, en heb alles weg gedaan. Gezien het toch altijd blijft kriebelen ben ik anderhalf jaar geleden weer begonnen met het houden van gekkos.

Op dit moment heb ik een trio F1 Uroplatus Henkeli Nosy be (pure locality) die vanwege de lagere temperatuur behoefte bij ons in de woonkamer staan. De dieren zijn nu dik 7 maanden oud en zitten uiteraard nog niet samen. Ze zitten nu enkel in 3 bakken van 60*40*80 met een gazen bovenkant, en worden 2 keer per dag handmatig flink besproeid.
Afbeelding Ik vind Uroplatus soorten schitterend, maar ik wil het gewoon bij dit trio laten en er geen andere soorten bij nemen. Gewoon omdat het als je het goed wil doen, toch wel arbeidsintensief is.
Zodra de dieren samen kunnen, bouw ik een groot terrarium met afmetingen zoals 80*50*140 voor het trio, en dit word dan aangesloten op een automatisch sproeisysteem. (we willen ook wel eens een weekendje weg namelijk).
Qua koeler en vochtig te houden dieren laat ik het dus hierbij.

Boven in het huis heb ik een kamertje van 3*3,5 meter ter beschikking voor de hobby. In deze ruimte houd ik alleen Australische gekko soorten zoals Strophurus, Diplodactylus/Lucasium en een koppeltje Nephrurus Amyae.
Het maakt de verzorging op 1 kamertje gewoon veel gemakkelijker als je er alleen dieren houd, die ongeveer dezelfde eissen stellen qua temperatuur, daglengte, luchtvochtigheid, winterrust enz.
Vroeger had ik vanalles door elkaar, en dat werd gewoon een puinhoop. Daarnaast hebben Australische gekkos nog twee enorme voordelen voor mij. Ze zijn mooi, en zo goed als allemaal niet groter als 15 cm. (handig gezien ik een redelijk klein kamertje heb).
Afbeelding
Gezien ik 1,5 jaar geleden opnieuw ben begonnen met de hobby, en ik al mijn dieren als kleine nakweekjes heb gekocht, zijn ze nu bijna allemaal in de groei, en volgend seizoen pas klaar voor de kweek.
De semi/volwassen strophurus houd ik in de exo terra terraria 45*45*60, en de jonge opgroeiende, of klein blijvende strophurus houd ik enkel in 20 liter faunaboxen van exo terra. Alles simpel ingericht met veel klimgelegenheid. De Diplos, Luca's en Nephrurus houd ik in Exo terra faunaboxen met afmetingen 46*30*17. Dit is een goede maat voor de klein blijvende diplodactylus soorten. Enkel de Nephrurus Amyae zullen straks in een groter verblijf moeten worden geplaatst. Alle bodembewonende soorten hebben twee schuilplaatsen. 1 droge warme, en 1 koelere vochtige schuilplek. De bakken zijn aan de warme kant 32 graden, en aan de koele kant 26 tot 27 graden.
Alle bakken zijn uitgerust met 5.0 UVB (ook de diplos/lucasium/en Nephrurus) en extra verwarming door spot of warmtekabel.
Die faunaboxen vind ik een stuk idealer als curvers, omdat je dieren daarin daglicht krijgen, en niet geheel onbelangrijk... dat je zelf je dieren ziet.
Mijn passie voor de Aussies word alleen maar erger, en vrees dat de dieren die ik nu heb niet de laatste zijn die ik heb aangeschaft. haahhah.

Momenteel heb ik nog geen website, maar die gaat er over niet te lange tijd wel aankomen.

Gr. Roger

Afbeelding
2.3 Strophurus Ciliaris
1.3 Strophurus Taenicauda
1.2 Strophurus Intermedius
2.3 Diplodactylus Pulcher
2.3 Diplodactylus Granariensis rex
3.3 Lucasium Byrnei
2.2 Lucasium Damaeum
2.2 Saltuarius Wyberba
2.2 Saltuarius Salebrosus
1.1 Ptenopus Kochi
roger
Moderator

Re: Roger's Blog

Berichtdoor nandooo » ma 16 jul 2012, 20:50

Heel leuk Om te lezen , erg leuk verhaal :)
Heeft u ook nog foto's van de dieren die u vroeger had?
nandooo

Berichtdoor roger » ma 16 jul 2012, 22:12

In de tijd dat ik de varaantjes kameleons en Kingii's hield, kwam ik helemaal niet op fora enz. Heb de computer pas een jaar of 5 geleden uitgevonden. hahaha Dus helaas geen digitale fotos van.
Gr. Roger
2.3 Strophurus Ciliaris
3.3 Lucasium Byrnei
2.2 Lucasium Damaeum
2.2 Saltuarius Wyberba
1.1 Ptenopus Kochi
roger
Moderator

Berichtdoor topo » di 17 jul 2012, 05:10

Mooi stukje dat je daar geschreven hebt roger. Bij de eerste paragraaf lag ik al dubbel.
Groetjes Tom

Collectie:
4.5 Correlophus ciliatus
1.2 Mniarogekko chahoua (Mainland)
1.0 Rhacodactylus leachianus (Mt Koghis Friedel line)
0.0.2 Bavayia Cyclura
0.3 Eublepharis Macularius
1.1 Geckonia chazaliae

http://www.facebook.com/EveryonesGecko

Berichtdoor nandooo » di 17 jul 2012, 19:18

http://nl.wikipedia.org/wiki/Computer
computers bestonden al eerder :Haha
nandooo

Berichtdoor roger » wo 18 jul 2012, 10:38

Kleine Update van waarmee ik nu bezig ben:

Voorlopig wil ik niet aan nieuwe soorten beginnen. De dieren die ik nu heb maken me blij! XD Wel wil ik het meteen goed aanpakken, en de groepen groter maken.... van elke soort een koppel of losse vrouw erbij kopen.
Komende hamm in september komen 2 ongesexte Strophurus Ciliaris deze kant op. 3 Ongesexte Diplodactylus Granariensis granariensis, en 2 of 3 Ongesexte Diplodactylus Pulcher (aantal is afhankelijk of ik met een vriend moet delen) ;-)

Dan hoop ik dat ik weer mazzel heb met de geslachten..... dat het niet allemaal mannen zijn. (gelukkig is het geluk meestal wel aan mijn kant wat dat betreft).

Enige soort die ik nog niet heb, maar wel graag zou willen hebben, is Diplodactylus Galeatus... Maar dat is dan het project voor volgend jaar.

Gr. Roger
2.3 Strophurus Ciliaris
3.3 Lucasium Byrnei
2.2 Lucasium Damaeum
2.2 Saltuarius Wyberba
1.1 Ptenopus Kochi
roger
Moderator

Berichtdoor topo » wo 18 jul 2012, 11:30

ziet er goed uit makker. Hoop dat je geluk hebt met de geslachten.
Groetjes Tom

Collectie:
4.5 Correlophus ciliatus
1.2 Mniarogekko chahoua (Mainland)
1.0 Rhacodactylus leachianus (Mt Koghis Friedel line)
0.0.2 Bavayia Cyclura
0.3 Eublepharis Macularius
1.1 Geckonia chazaliae

http://www.facebook.com/EveryonesGecko

Berichtdoor ossenkamp » wo 18 jul 2012, 13:32

Leuk Roger :Mja Ik blijf het zeker volgen.
ossenkamp

Berichtdoor roger » do 09 aug 2012, 19:11

Ik heb een ZooMed UVB meter gekocht deze week. Daarmee ben ik een beetje gaan kijken naar de qualiteit van mijn UV lampen.
Conclusie: Koop GEEN UVB spaarlampen van Exo terra!!!!
De ZooMed reptisun 5.0 tl lampen die ik gebruik, geven na 10 maanden nog het dubbele percentage UVB af, als de 5.0 Exo terra repti glow spaarlampen die er in zitten sinds 2 maanden.
2.3 Strophurus Ciliaris
3.3 Lucasium Byrnei
2.2 Lucasium Damaeum
2.2 Saltuarius Wyberba
1.1 Ptenopus Kochi
roger
Moderator

Berichtdoor jean_s » do 09 aug 2012, 19:56

roger schreef:Ik heb een ZooMed UVB meter gekocht deze week. Daarmee ben ik een beetje gaan kijken naar de qualiteit van mijn UV lampen.
Conclusie: Koop GEEN UVB spaarlampen van Exo terra!!!!
De ZooMed reptisun 5.0 tl lampen die ik gebruik, geven na 10 maanden nog het dubbele percentage UVB af, als de 5.0 Exo terra repti glow spaarlampen die er in zitten sinds 2 maanden.

Dit zou je eens appart kunnen posten bij het algemene deel van het forum, want dit is voor veel mensen wel interessant. Leuke collectie trouwens.
Groeten,

Jan

Afbeelding
jean_s

Volgende

Keer terug naar Blogs