Dreamgeckos.com

picta nakweek blijft achter

picta nakweek blijft achter

Berichtdoor annex19 » za 28 dec 2013, 23:09

Hoihoi,

een vraag voor de picta kwekers.
Zoals jullie misschien al weten zijn er bij toeval 4 nakweek picta's uitgekomen in de terrarium van de ouders, ik broedde deze bewust niet meer uit omdat het jaar voordien alle nakweek ervan meteen stierf na geboorte. Van deze 4 is er eentje meteen gestorven, was zeer zwak en hing nog half het 'vel'.
Nu is de rest toch al enkele maanden oud. Eentje groeide plots zeer snel en heeft wat calcium problemen, de middelste groeit geleidelijk aan en doet het zeer goed, de kleinste daarentegen is amper groter geworden tegenover geboorte. Ze eet en drinkt goed, tot een week geleden. Ondertussen loopt ze wat houterig en mager rond, betwijfel sterk of ze er nog bovenop komt. De middelste en kleinste hebben apart gezeten nadat de oudste een groeispurt had gekregen.

Hebben nog mensen zulke problemen gehad met hun nakweek, of enig idee waaraan het kan liggen? :/ (het zijn alle 3 vrouwen)
Elke hulp is welkom!
2.13.0 Luipaardgekkos
4.5.0 hemidactylus imbricatus
1.3.0 picta paroedura
1.3.0 steno stenodactylus
annex19

Naam: Mandy

Re: picta nakweek blijft achter

Berichtdoor peter b » zo 29 dec 2013, 10:00

Hi,

Wanneer jongen kort na de geboorte sterven is er dikwijls een probleem met de voeding van de ouderdieren. Dat zou bij jou ook het geval kunnen zijn aangezien je zegt dat er een jong met calciumtekorten is. Geef je UV? Ik zou zeker een 5.0 voorzien zowel bij de ouderdieren als bij de jongen. Ook kan je extra kalk aan de ouderdieren proberen geven onder de vorm van slakken maar ik weet niet of picta's deze nemen. Zowiezo alle krekels bestuiven met een kalkpreparaat en een schaaltje ervan voorzien in het terrarium.
Succes
Groeten,
Peter
peter b

Naam: Voor & Achternaam

Berichtdoor annex19 » zo 29 dec 2013, 11:22

Ik bestuif de krekels altijd met calcium en ze hebben ook continu een potje ter beschikking. UV-licht krijgen ze niet, heb in de terrarium maar een fitting en daar zit een gewone lamp in van 40W. Weet niet of er ook geschikte witte lampen bestaan die genoeg UV afgeven? Ik vermoedde zelf al dat men vrouwtje niet zo heel sterk is.
De kleintjes hebben net hetzelfde, gewoon een kleiner terrarium (dus ook geen UV licht), en hebben een gewone lamp van 25W.

Spijtig genoeg is de kleine deze morgen gestorven, vreesde er al voor. Sorry
2.13.0 Luipaardgekkos
1.3.0 picta paroedura
annex19

Berichtdoor peter b » zo 29 dec 2013, 14:43

er bestaan spaarlampen die UV afgeven en die in een gewone fitting passen. Kijk eens bij Zoomed en Exoterra
Groeten,
Peter
peter b

Berichtdoor annex19 » do 30 jan 2014, 12:24

Ondertussen speelt het fenomeen zich opnieuw af. Een van men halfv picta's eet niet meer en begint drastisch af te vallen.
Met de eitjes nog altijd hetzelfde probleem, zien mooi roze en als k ze open doe vind k aders en kloppend hartje... enkele tijd later verkleuren ze aan een kant, doe k ze open vind k een half ontwikkelde picta die ontsettent stinkt! (rot ei)

De ouders doen het beide prima, vrouw is terug veel bijgekomen... weet me echt géén raad meer Sorry
2.13.0 Luipaardgekkos
1.3.0 picta paroedura
annex19

Berichtdoor Tamara & Kevin » do 30 jan 2014, 13:05

Heb je ondertussen al UV licht aangeboden?
Wat voer je de dieren eigenlijk juist en welk vitaminenpreparaat gebruik je precies?
Gutload je de voedseldieren ook voor je ze aanbied?

Zou je ons misschien ook wat meer over je waardes kunnen vertellen zoals temperatuur en luchtvochtigheid, zowel s'nachts als overdag..?
Ook de mannier waarop je de eitjes incubeerd, enz..?

Je hoort zulke verhalen over het kweken met picta's wel meer en zoals Peter ook al aangaf ligt de oorzaak inderdaad meestal bij de voeding van de ouderdieren.
Volwassen, zwangere Paroedura vrouwen zijn zowiezo ook al redelijk vatbaar voor calciumdeficiënties, zorg er dus zoals gezegd en je zelf uiteraard al wel weet zeker voor dat ze daar geen gebrek aan hebben.
Je kan inderdaad misschien ook eens proberen om ze pissebedden en slakjes aan te bieden, het huisje van een slak bevat veel natuurlijk calcium en sommige gekko's , meestal de vrouwtjes zijn er helemaal wild van. ( geen naaktslakken natuurlijk :) )
Kan best zijn dat ze ze niet moeten hebben maar als ze ze wel eten is het wel een heel goede toevoeging aan hun dieet.
Tamara & Kevin
Global Moderator

Berichtdoor annex19 » do 30 jan 2014, 13:40

Wegens examens heb ik geen tijd gehad om UV-lamp te gaan halen maar dat komt deze week nog in orde!
Ze krijgen bepoederde krekels en meelwormen, bakje kalk staat erin. Temperatuur verschilt van 22-30 graden, snachts valt de verwarming wel uit en dat kan wel frisser zijn nu het winter is. De eitjes incubeer ik normaal niet, heb dit geprobeerd op 29° in droge broedstoof maar dat lukte niet. Ze kwamen uit maar stierven binnen de week. De andere zijn uitgekomen in het terrarium zelf, waarvan er nog 2/4 in leven zijn.

foto's hoe ik ze hou, onderste foto is de vrouw (moet vervellen)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
2.13.0 Luipaardgekkos
1.3.0 picta paroedura
annex19

Berichtdoor annex19 » do 30 jan 2014, 19:43

De nakweek, deze krijgen dezelfde voeding als de volwassen. Ze zitten op een temperatuur van 30°C overdag en 22° snachts (kamertemperatuur)
De kleine ziet er steeds slechter en slechter uit, ze begint gewichtsproblemen te krijgen en der ogen zijn ingevallen :-( De grote loopt lekker nieuwschierig rond, mooie dikke buik en helemaal geen problemen.

Foto's van de nakweek:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
2.13.0 Luipaardgekkos
1.3.0 picta paroedura
annex19

Berichtdoor annex19 » do 30 jan 2014, 20:00

+ ik kijk zonet na welke lamp er nu inzit bij de volwassen pictas. Dit is een sun glo 50w, " stimuleert natuurlijke gedrag door UVA straling"
Is deze dan wel geschikt?

Zoniet heb ik repti glo van exo terra wel zien liggen in de dierenwinkel. 5.O lampen komen voor in 13W en 26W. Men terrarium van de kleine is 30*30*30 en die van de grote 60*40*40. Zijn deze lampen ook voldoende om de temperatuur op pijl te houden?
2.13.0 Luipaardgekkos
1.3.0 picta paroedura
annex19

Berichtdoor Tamara & Kevin » do 30 jan 2014, 20:18

annex19 schreef:+ ik kijk zonet na welke lamp er nu inzit bij de volwassen pictas. Dit is een sun glo 50w, " stimuleert natuurlijke gedrag door UVA straling"
Is deze dan wel geschikt?

Nee, het is UVB straling dat ze gebruiken om calcium en vitamine D3 aan te maken, de sun glo is wel goed voor de warmte natuurlijk.
Dat onderste dier op je laatse foto is wel extreem mager. Ziet er niet goed uit... :-(
Krijg ook de indruk dat je de dieren vrij droog houd, zou zeker dat zand al vervangen door turf of cocopeat oid.
Wij sproeien bij de onze ook om de dag.
Zeker jongen raken snel uitgedroogd dus zorg best ook voor een vochtiger hoekje, en zou ook eens elektrolyten aan hun drinkwater toevoegen zodat ze wat extra zouten en mineralen enzo binnen krijgen.
Kan je gewoon bij de apotheker krijgen, koop wel die voor baby's en kleine kinderen.

Welk merk vitaminenpreparaat gebruik je nu juist?
En geef je de krekels ook eten voor je ze opvoert?
Tamara & Kevin
Global Moderator

Volgende

Keer terug naar Algemeen